4 Ocak 2007 Perşembe

Türkiye Break Dance Tarihi

KIYAMET GÜNÜ'NDE DOGAN DANS

1970'li yillarin basinda Amerika'da baslayan ve bir firtina gibi bütün dünya gençligini etkisi altina alan break dance, Türkiye'de 1993 yillarinda kendini etkin olarak göstermeye basladiktan bir süre sonra bir anda gözden kayboldu.

Bugün bildigimiz sitiliyle break dance ise, (sosyal, kültürel ve ekonomik yapisi geregi, break dance'nin ortaya çikisi için en uygun kosullarin olustugu) Istanbul'da, Almanya'dan gelen 'Istanbul City Breakers'in tetiklemesiyle yayildi yurdun dört bir yanina. Istanbul City Breakers'in efsanevi danslariyla suladiklari topraklardan, Bakirköy'de 'Lords Of Istanbul' ve 'Takim 34', Kadiköy'de 'Istanbul Street B-Boys' yeserdi. Hemen ardindan Izmir'de Young Energy B-Boys, Ankara'da Devil Dogs, Bursa'da Bursa City B-Boys esen bu rüzgari Anadolu'ya tasiyan öncüler oldular. Istanbul'da ise Özellikle "Istanbul Street B-Boys"un Kadiköy yakasinda pesi sira düzenledigi, ve genellikle Dj Turbo, Dj Arda ve Dj Double MT'nin dj.liklerini yaptigi partilerde b-boylar biraya gelerek kendilerine yeni yas*m alanlari yaratiyordu.

Türkiye'ye ilk olarak, "Istanbul Street B-Boys"un partisine Flying Steps'den Crok ve Vartak geldi. Bu basariyla geçen büyük partiden güç bulan Takim 34 ve S2K 1998 yilinda Türkiye'nin gelmis geçmis en büyük partisi olan "Kiyamet Günü"nü düzenlediler. South Side Rockers grubu ve yurt disindan bir çok b-boy ve graffitici'nin yani sira 1500 kisinin katildigi 'Kiyamet Günü' ile break dance'nin yakaladigi muhtesem rüzgar, bir anda tüm Türkiye'de break dance'in gençligin arasinda salgin gibi yayilmasini sagladi. Bu rüzgarda, elbette ayni yilarda, Dj Arda'nin yaptigi ve efsane b-boy Storm'un yani sira Flying Steps'den ayrilan Crok'unda katildigi büyük partinin ve yilarca Blue Jean dergisindeki kösesinde yazdigi yazilarla yurt genelinde tüm breaker'lar arasinda iletisimi saglayan Turbo'nun payi büyük oldu. Birbiri ardina kurulan yüzlerce grup arasinda, bugün adi en çok duyulan Takim 34, Young Energy B-Boys, Lord Of Istanbul, Devil Dogs, Bursa Sky-B Crew, Dream Night Breakers, Infaz Apache B-Boys, Bagcilar B-Boys, Breakkers Familly, C4 Crew, Deprem, Kayseri B-Boys, Istanbul Street B-Boys, L.O.I., Pendik B-Boys, Poison Of Spider B-Boys, Samsun Stars Breakers, Trabzon Free Young bu gruplardan sadece bazilari.

Dünyada 'Break Dance'in dogusuna dair birden fazla öykü dolasmakta ortalikta. Afrika Bambaata'nin Newyork'da sokak kavgalarina son vermek, gençler arasinda çikan sorunlara barisçil bir çözüm bulmak amaciyla break dance'i ortaya çikardigini söyleyenlere karsilik, Los Angeles'dan Sugarpop'un bu dansi ortaya ilk kez çikardigini söyleyenlerde bulunuyor. Ortaya çikis sekli nasil olursa olsun, break dans'in en büyük özelliginin, onun fizige, çeviklige ve akrobasiye dayanan bir sokak dansi olarak, rakiplerin ayni anda karsi karsiya gelerek tüm hünerlerini kapisma yoluyla ortaya koyarak çikabilecek kavgalara son vermesi oldugunu rahatlikla söyleyebiliriz.
Bugün, birkaç yil gibi çok kisa bir süre içinde Türkiye'nin dört bir yaninda çalismalarini sürdüren pek çok grubunun ortaya çikmasi, hiphop kültürünün en temel unsurlarindan biri olan break dance'inin önlenemez yükselisini açikça göstermektedir. Üstelik, özelikle Avrupa'da resmen devlet eliyle desteklenmesine karsin, ülkemizde devletin kolluk kuvvetlerinden, radikal siyasi akimlarin alt temsilcilerine, nihayetinde egitimsiz halkin genelinin tüm engellemelerine ragmen break dance, gençler arasinda büyük bir hizla yayilarak yurdun dört bir yaninda mahallelere kadar girmistir. Bu yayilmada, elden ele dolasan video kasetleri, hiphop partileri, break dance'in estetik görünümü ve en önemlisi de gençlerin pek çok temel ihtiyacini karsiliyor olmasi çok etkili olmustur.
Break dance araciligiyla günümüz gençligi pek çok temel ihtiyaçlarini karsilamaktadir: bulundugu baskici çevreden kopup yeni bir arkadas grubuna üye olma, kendisini gelistirme, ifade etme, çevresine kabul ettirme, ve biriken enerjilerini bu güç, çeviklik gerektiren bu sportif dans araciligiyla açiga çikarma....

Buna karsilik, daha çok alt ve orta sinifa mensup ailelerin çocuklari olan breaker'lari bekleyen pek çok temel sorun bulunmaktadir. Bu temel sorunlardan biri, çalisabilecekleri yeterli alanlarin bulunmamasi. Avrupa'da ve Amerika'da toplumun sosyal ve kültürel gelismisligi nedeniyle, gençlerin çalisabilmeleri için pek çok kurumlarin kurulmasina, sosyal, kültürel ve sportif alanlarin açilmasina karsilik, Türkiye'de çalisabilecekleri kapali bir alani bulunmayan ve bu nedenle disarida, sokak ortalarinda çalismak zorunda kalan gençlerin mekan sorunu çözülmesi gereken en temel sorunlardan biridir. Belki de en büyük temel sorunlardan biride, Türk toplumunun kendilerine karsi gösterdikleri yogun baski ve dislamislik. Temel bir sorun olan mekan sorunu, yaz kis demeden disarilarda bulunabilecek iyi veya kötü alanlarla kendileri için çözülebilecek bir sorun olmasina karsin, ailelerinin ve toplumun kendilerine karsi gösterdigi baski, siddet ve asagilanma önlerinde bir duvar gibi duran daha büyük bir sorundur. Bu sorun asildiginda ise, break dance'in bir sel gibi akmasini durdurabilecek hiçbir güç kalmayacaktir önünde.

Hiç yorum yok: